Prodej elektromobilů se zpomaluje

Obrazek

Negativní trend vykazuje prodej automobilů celoevropsky.

V reakci na neuspokojivá čísla německý koncern Volkswagen, jehož součástí je i ŠKODA Auto, přerušil na dva týdny výrobu modelů ID.4 a ID.7. V automobilce v Emdenu také na čtyři týdny prodloužil závodní dovolenou a během srpna má navíc v plánu pětinu tamějších zaměstnanců propustit.

Prodej elektromobilů bez dotací vázne

Aktuální celoevropský pokles poptávky je zřejmě důsledkem změny dotačních programů ve Francii, Švédsku a Německu. Prodej elektromobilů v Německu byl velkoryse podporován již od roku 2016, odkdy získalo příspěvek 930 tisíc majitelů čistě elektrických vozidel a více než 700 tisíc vlastníků hybridů.

Od počátku letošního roku se příspěvky podporující prodej elektromobilů výrazně snížily. Z původních 6 000 EUR dotace na elektromobil poklesla na 4 500 EUR, přičemž maximální ceníková cena pořizovaného vozu je stanovena na 40 000 EUR. U elektromobilů s cenou do 65 000 EUR dotace nově činí nejvýše 3 000 EUR, což je o 2 000 méně než dříve. Zcela zrušeny byly příspěvky u hybridů, kde představovaly 4 500 EUR u modelů s cenou do 40 000 EUR a 3 700 EUR u dražších.

Německé ministerstvo hospodářství a ochrany klimatu v roce 2022 podpořilo prodej elektromobilů částkou 3,2 miliardy EUR, na letošní rok alokovalo 2,1 miliardy EUR a na rok 2024 plánuje 1,3 miliardy. Od ledna by totiž mělo dojít k dalšímu omezení podpory.

Klesající popularitu elektromobilů by mohla oživit prezentace nových modelů. Dlouhodobé predikce ale očekávají spíše stagnaci zájmu, ty pesimističtější počítají dokonce s dalším poklesem až do úrovně 5 procent.  

Pokles zájmu i ve Velké Británii

Z výzkumu společnosti CarGurus z roku 2022, který zjišťoval, zda respondenti v příštích pěti letech očekávají, že se stanou vlastníky elektromobilu, vyplynul meziroční pokles zájmu ze 44 na 40 procent. V horizontu deseti let o elektromobilu uvažuje 59 procent oslovených oproti 66 procentům v roce 2021. Prodej nových automobilů se spalovacími motorem je přitom ve Velké Británii od roku 2030 zakázán. Za největší překážky pohodlného provozování elektromobilu účastníci výzkumu považují nedostatečnou hustotu sítě čerpacích stanic, omezený dojezd, dlouhou dobu nabíjení a náklady na pořízení elektromobilu srovnatelné s vozy poháněnými spalovacím motorem.

Paradoxně největší ztrátu apetitu stát se elektromobilistou přiznali nejmladší respondenti ve věku 18 až 26 let, kde došlo k poklesu ze 74 na 56 procent. U lidí narozených od poloviny 90. let do roku 2012 se pravděpodobnost, že během deseti let budou mít elektromobil, snížila o 26 procent. Ve věkové kategorii 30 až 44 let touha vlastnit elektromobil naopak vzrostla ze 65 na 72 procent.

Možné důvody brzdící prodej elektromobilů

Volkswagen oficiálně připustil, že poptávka po elektromobilech v Evropě zaostává asi o 30 procent za jejími předpoklady. Němečtí i britští obchodníci se shodují, že jedním z důvodů může být vysoká cena elektřiny, která prodražuje samotnou výrobu elektromobilu i jeho následné užívání.

Svou roli pravděpodobně sehrálo i snížení dotací, vyšší inflace a prodloužení dodacích lhůt hotových vozů kvůli nedostatku nejrůznějších dílů, byť dodavatelské řetězce přerušené covidovou pandemií se už víceméně podařilo znovu navázat. Dochází dokonce k jevu, který byl pro fanoušky elektromobility donedávna nepředstavitelný, motoristé se od elektromobilů vracejí zpět k vozidlům s benzinovým či naftovým pohonem.

Jak je na tom Česká republika

V roce 2022 bylo u nás nově registrováno 3 892 čistě elektrických vozů, což byl meziroční nárůst o přibližně 47 procent. Letos se zatím prodalo 2 359 elektromobilů, které představují 2,48 procenta trhu. Registrujeme tedy spíš lehkou vlnu zvýšeného zájmu. Nicméně v absolutních číslech je zatím v České republice podíl elektromobilů na silnicích spíše zanedbatelný.

Dlužno dodat, že u nás nefunguje žádný dotační program na prodej elektromobilů a jedinou poskytovanou výhodou je možnost parkovat zdarma na placených stáních. Elektromobily tak stále zůstávají poměrně drahé, a přestože roste i cena vozů se spalovacími motory, finanční hledisko mluví spíš pro ně.

S rostoucím počtem domácích fotovoltaických elektráren, kterých jen za letošní první pololetí bylo zprovozněno téměř 46 tisíc, se postupně bude zvyšovat i počet elektromobilů v domácnostech. Dobíjení elektromobilu elektřinou vyrobenou vlastními solárními panely totiž uživateli nejen sníží náklady na ujetý kilometr, ale může být řešením i pro budoucí stabilizací sítě.

Štítky
Ohodnotit článek
0
0

 

Líbil se vám naše články? Budeme vás na ně upozorňovat.

Zanechte nám svůj e-mail a upozornění na každou novinku vám odešleme přímo do schránky.

Email Ikona

Podobné články

Reklamní sdělení

Na Centropol se můžete spolehnout

Díky naší konzervativní nákupní strategii jsme elektřinu i plyn nakoupili včas. Pomáháme těm, které jejich dodavatelé zklamali, a jsme tu i pro všechny, kdo chtějí dodavatele změnit. Pokud Vás zajímá naše nabídka, nechte nám své telefonní číslo a my se Vám ozveme. Možná to bude nějaký čas trvat, protože aktuálně je zájem o naše služby obrovský.

Dozvědět se více

Odesláním formuláře berete na vědomí podmínky zpracování osobních údajů.

Nechte si to spočítat

Využijte službu Kalkulátor.cz, partnera Energie.cz

Stačí zadat vaše telefonní číslo a náš specialista vám pomůže najít způsob, jak zbytečně nepřeplácet za energie.

Telefon Ikona
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Anebo rovnou použijte on-line kalkulačku a zjistěte, kolik můžete ušetřit.