Dotace elektromobilů 5 minut po dvanácté?

Obrazek

Na dotace elektromobilů se v České republice dlouho čekalo.

Dotace elektromobilů pro podnikatele a firmy chtělo ministerstvo průmyslu a obchodu podle slibu z loňského prosince zahájit hned od 1. ledna 2024. Ale stalo se tak až 18. března a veřejností je program vnímán přinejmenším nejednoznačně. Kromě nejistoty, zda dotace elektromobilů skutečně rozhýbou trh a jestli neúměrně nezvyšují cenu aut, vzbuzuje rozpaky i samotný charakter celého dotačního programu.

Dotace elektromobilů formou úvěru  

Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Národní rozvojovou bankou totiž vyhlásily program Elektromobilita jako záruční. Znamená to, že podpora je poskytována formou portfoliové bankovní záruky za komerční úvěr od leasingové společnosti či banky, a současně žadatel obdrží finanční příspěvek. V programu je alokováno celkem 1,95 miliardy korun, přičemž 1,65 miliardy je určeno na autopark a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu. U dobíjecích stanic je navíc nastavena podmínka, že musejí být neveřejné a o dotaci na ně je potřeba žádat společně s dotací na auto, samostatná výstavba se nepodporuje.

Zaručovaný úvěr na vozidlo kategorie M1, tedy osobní auto s nejvýše osmi místy kromě řidiče, představuje 300 tisíc až 1,5 milionu, maximální dotace je přitom 200 tisíc. U kategorie N1, což jsou nákladní vozy, je úvěr vyšší o 500 a dotace o 50 tisíc korun. Pro kategorie N2 čili nákladní auta do 4,25 t a FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle neboli vůz s palivovými články) se úvěr pohybuje v rozpětí od 300 tisíc do 2,5 milionu a maximální dotace dosahuje 300 tisíc korun. Dotace na dobíjecí stanici má limit 150 tisíc korun.

Konkrétní výše dotace je vázaná na cenu auta a hodnotu úvěru. Příspěvek nesmí přesáhnout výši úvěru a součet úvěru a dotace nesmí překročit cenu vozidla. Z toho vychází, že maximální výše dotace dosáhne žadatel u vozu s cenou přes 500 tisíc korun. Při splnění požadovaných podmínek jsou finance poukázány přímo na účet příjemce podpory po registraci vozidla a po předložení kupní smlouvy, dokladu o uhrazení kupní ceny a osvědčení o registraci vozidla dokládajícího vlastnictví. Žádosti v programu Elektromobilita je možné podávat do konce září 2025, případně do vyčerpání alokovaných prostředků.

Přísné podmínky dotace elektromobilů

Primárním cílem je podpořit prodeje elektromobilů, protože Česká republika je v podílu prodaných elektromobilů na počet obyvatel druhá nejhůře hodnocená v Evropě. Tomu jsou přizpůsobeny i podmínky pro poskytnutí dotace, takže pořizovaný vůz musí mít výhradně elektrický nebo vodíkový pohon. Také musí být nový, případně zánovní s dodáním do 6 měsíců ode dne prvního uvedení do provozu a s nájezdem méně než 6 tisíc km. Platí také 24mněsíční zákaz dalšího prodeje podpořeného vozidla.

Zadaná kritéria musí splnit i samotný žadatel o dotaci. Je nutné, aby prokázal, že za poslední tři roky nečerpal dotace vyšší než 200 tisíc eur (5,05 milionů Kč). Musí mít uzavřena nejméně dvě účetní období, nesmí být v úpadku či likvidaci ani mít nedoplatky vůči vybraným institucím a zaměstnancům. Rovněž je omezená výše podpory na jeden subjekt, maximálně z ní lze pořídit přibližně 15 aut. A na podporu nedosáhnou například výrobci zbraní a střeliva nebo herny a sázkové kanceláře.

Německo dotace elektromobilů utlumilo

Je zajímavou skutečností, že zatímco Česká republika dotace elektromobilů, a to výhradně pro firmy a OSVČ, právě zahájila, sousední Německo svou podporu určenou pro podnikatele i fyzické osoby naopak ukončilo. Došlo k tomu v polovině minulého roku pro firmy a s koncem prosince i pro soukromé osoby po přijetí revidovaného státního rozpočtu na rok 2024. Ústavním soudem nařízená úsporná opatření vedla mimo jiné k zastavení dotačního programu, který fungoval od roku 2016 a v jehož rámci bylo na nákup přibližně 2,1 milionu elektromobilů vyplaceno kolem 10 miliard eur (252,6 miliard korun).

Dopady tohoto kroku na sebe nenechaly dlouho čekat a už v prosinci 2023 prodeje nových elektromobilů v Německu meziročně klesly o 48 procent. Objevily se obavy o splnění závazku v rámci dekarbonizace, že země do roku 2030 uvede do provozu 15 milionů elektromobilů. Nicméně tento prosincový „propad“ prodejů představuje přes 54 tisíc prodaných elektromobilů a prodej za celý rok 2023 v Německu dosáhl 524 219 vozů oproti 470 559 o rok dříve. V České republice se pro porovnání vloni prodalo jen 6 640 nových osobních elektromobilů, což přitom znamená meziroční nárůst o více než 70 procent, k tomu dále 353 lehkých užitkových vozidel, 10 nákladních vozidel a 6 elektrobusů.

Ohodnotit článek
1
0

 

Líbil se vám naše články? Budeme vás na ně upozorňovat.

Zanechte nám svůj e-mail a upozornění na každou novinku vám odešleme přímo do schránky.

Email Ikona

Podobné články

Reklamní sdělení

Na Centropol se můžete spolehnout

Díky naší konzervativní nákupní strategii jsme elektřinu i plyn nakoupili včas. Pomáháme těm, které jejich dodavatelé zklamali, a jsme tu i pro všechny, kdo chtějí dodavatele změnit. Pokud Vás zajímá naše nabídka, nechte nám své telefonní číslo a my se Vám ozveme. Možná to bude nějaký čas trvat, protože aktuálně je zájem o naše služby obrovský.

Dozvědět se více

Odesláním formuláře berete na vědomí podmínky zpracování osobních údajů.

Nechte si to spočítat

Využijte službu Kalkulátor.cz, partnera Energie.cz

Stačí zadat vaše telefonní číslo a náš specialista vám pomůže najít způsob, jak zbytečně nepřeplácet za energie.

Telefon Ikona
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Anebo rovnou použijte on-line kalkulačku a zjistěte, kolik můžete ušetřit.